Ga naar de inhoud
Home » Berichten » Publicaties » De gratie en passie van Anita Fleerackers

De gratie en passie van Anita Fleerackers

De gratie en passie van Anita Fleerackers

Anita Fleerackers

Klei, aarde, water en vuur.
Pure passie, in vuur en vlam.
Vallen en opstaan, vechten!
Vechten, geven en nemen,
liefhebben en haten, doorgaan!
Zeer gedreven en ontembaar is mijn werklust,
dagelijks werken met klei, mensen ontmoeten,
LEVEN

GIERLE – Deze gebalde taal ontleen ik aan de website van Anita Fleerackers omdat hier precies omschreven wordt wat haar drijft tot haar kunst.

Anita Fleerackers is in 1959 geboren in Tielen, het Kempische platteland nabij Turnhout, zoals ze het zelf verwoordt. Door deze rots voelt ze zich sterk verbonden met de natuurelementen: water, aarde en vuur. Haar opleiding volgde ze aan de Academie voor Schone Kunsten in Turnhout, in het atelier keramiek onder leiding van Walter De Wolf en Gerda Steegmans. Omdat haar voorkeur uitging naar beeldende vormgeving, werkte ze ook in het atelier beeldhouwen onder leiding van Staf Colruyt en Walter Frans. Haar opleiding beeldhouwen zette ze verder aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten van Antwerpen, atelier beeldende kunst, hogere graag, onder leiding van Maria Talaga.

De Kracht van de stier

“Mijn inspiratiebron is mijn omgeving, de maatschappij, waar ik een diep innerlijk verlangen naar evenwicht waarneem in deze hectische en lawaaierige wereld. Ik probeer met mijn kunstwerken een rustpunt te creëren”, zegt ze.

Het werk van Anita Fleerackers concentreert zich rond drie thema’s: dans, muziek en stieren. Flamenco, tango en el toro… Spaans? Argentijns? “Niet lokaal gebonden,” zegt Anita, “wel ben ik vooral in de ban van de passie die in deze acts gestalte krijgt.” En daar zit haar uitdaging: hoe geef ik vorm aan tegelijkertijd de gratie én de passie van de Spaanse en Argentijnse dans? En parrallel daarmee wordt de stier in zijn kracht en elegantie afgebeeld.

Keramiek en brons; helrood en felgroen; en gratieuze vormgeving: zoals de passie zich laat gaan in lijnen van geleidelijkheid. Rond een beeld van Anita Fleerackers gaan is meedansen, rondtollen ofwel pal blijven staan voor de gebalde kracht van de stier.

Stempilisme

Anita is al 17 jaar lang gepassioneerd door haar kunst en van meet af aan wou ze er beroepshalve mee bezig zijn. Na een hele evolutie in klei en brons begon ze een jaar geleden aan de schilderkunst. Niet zomaar evenwel, maar zoals het past in haar streven naar eigenheid, met een heel eigen techniek. Veel wou ze er niet over kwijt, enkel dit: laag na laag (soms 6 tot 7 lagen) wordt de verf met een stempel aangebracht waardoor een heel speciaal effect bereikt wordt, een soort van pointilisme à la Fleerackers, een stempelisme dus. Het is een bijzonder arbeidsintensieve techniek met een boeiend resultaat. Fruit is momenteel het onderwerp van haar experimenten. “Omdat het gezond is,” zegt ze.

Anita Fleerackers is een kunstenares die passioneel op zoek is naar een eigen stijl (en die ondertussen wel gevonden heeft). Ze heeft een eigen Artstudio bij haar thuis waar je na afspraak terecht kunt, of gewoon wanneer ze thuis is. Ze vindt het geweldig dat mensen voor haar kunst ruimte willen maken in hun bestaan. Ze heeft heel veel buitenlandse contacten en klanten, maar in de Kempen blijft ze nog te veel ‘niemand is sant in eigen land’.

Ook in het buitenland

Anita Fleerackers heeft vooral in het buitenland tentoongesteld. Een aantal galeries hebben haar werk permanente in hun collectie opgenomen.

Tekst + foto’s: John Dondeyne

Onderox, zevende jaargang, nummer 65, maart 2008, www.onderox.be

Deel dit bericht: