Ga naar de inhoud

Natuur? Natuurlijk Natuur!

Natuur was altijd al een bron van inspiratie voor kunstenaars. Ook voor mij is het een onuitputtelijke bron voor mijn inspiratie.

Contrast

Mensen rennen van hun werk naar hun hobby, delen hun leven via facebook, Smileys en WhatsApp, communicatie meer dan ooit. Snel snel snel.
Ook in de kunst moet vandaag alles sneller, foto’s nemen, kopiëren, knippen, plakken, en dat is ook kunst vandaag, iedereen kan het. Via een 3D scan oude meesters “de denker”, of de “discuswerper” scannen en printen. Of nog sterker, via scan een print maken van een lichaam, printen in 3D, een nieuw kunstwerk, nog een malletje maken de productie starten hupsakee, kunst. Nieuwe kunst die je ziet opduiken in galeries en op kunstbeurzen. Vernederend voor de traditioneel opgeleide kunstenaar, of toch niet? Voor mij roept het eerder compassie op, enerzijds voor maker en aantoont dat hij niet beter kan, anderzijds voor de bezoeker die niet beter weet. Fake art.

Uniek

Dat is nu wat ik niet doe, mijn kunstwerken zijn allen puur zuiver; handgevormde beelden, handgeschilderde schilderijen, telkens UNIEK.

Gevoelens en karakters

Met mijn beelden breng ik karakters en gevoelens weer door beweging vast te zetten in klei. Een razende stier of een amoureuze tango-danspartij, een bokkend paard, of een sierlijke danseres. Gevoelens en karakters, minimalistisch weergegeven.
Telkens opnieuw, met de hand opgebouwd in verschillende etappes, wachten, composities en evenwicht zoeken, telkens opnieuw. Een beeld moet goed zitten want ook al zet je er bij het bakken je mooiste kleur op, wanneer de vorm slecht is zal de mooie kleur niet helpen.
Het aanvoelen van materialen, de tijd nemen hiervoor. De klei respecteren noem ik dat, want wanneer ik te snel werk wraakt de klei zich, is niet akkoord en spuugt zijn woede in duizend stukjes uit in de oven.

Prachtige kleuren. Pixelisme!

Mijn schilderijen zijn handgevormde weergaven van de prachtige kleuren van de natuur in alle seizoenen. ‘s Ochtends vroeg, de vrieskou die in de lucht hangt bij het opkomen van de zon. Ze geeft een prisma aan kleuren in de lucht, of de zon, die door de nevel probeert door te breken. De vele tinten groen in de lente en de pracht van bloesems, zomer aan zee, herfst met alle tinten roodbruingeel. Winter, een achtergebleven roos bedolven onder de sneeuw. Mijn schilderijen zijn memories, die zoals foto’s duizenden pixels bevatten, opgebouwd door vierkantjes van ongeveer 1cmX1cm. Pixelisme noem ik het. Arbeidsintensief maar tegelijk rustgevend, en uniek.

Wanneer ik begin te werken haal ik me een bepaalde kleurbeleving voor de geest en kies mijn kleurenpallet olieverf. Dan begin ik op Antwerps of Brussels oerdegelijk linnen te werken, in cadans, niet gestoord afgesloten van mijn omgeving. Ik laat me volledig wegvoeren door de kleur. Kleuren mengen, licht creëren in kleur, donker versus licht, intens of zacht, ik ruik de lucht, ik ruik de ochtend, ik ruik de bloesem, ik ruik de zee in het schilderij. Ik voel zonder aan te raken. Ik zoek herinneringen, kleur vergeet je nooit!

Karakters en herinneringen

Mijn beelden zijn krachtige karakters in beweging. Mijn schilderijen zijn abstracte herinneringen en doen mensen verwonderd stilstaan. Stilstaan om zoveel kleur, licht. Rustgevende oases in een hectische wereld.

Deel dit bericht: